onsdag 15 januari 2014

Allt detta våld man läser om i tidningen :(

Idag känner jag att jag vill skriva lite om allt våld som händer ute i samhället. Då menar jag mer sånt våld som till exempel när man läser i tidningen att någon stackare har gått å blitt skjuten. Idag läste jag i Bohuslänningen om en man som skjutit en kvinna och hon åkte till sjukhuset men var vid liv. På senare år har det blivit mer å mer våld i den medel stora stad som jag bor i, förr tyckte jag att man inte behövde vara rädd för att gå i centrum eller sent på kvällen å nätterna om man behövde gå ut å handla sent eller bara ville gå en promenad. Men sen bara två tre år sen så har de blivit allt mer människor som har vapen och skjuter på varandra eller så har dom planerat våldet i för tid. Tx en gång läste jag om att det va nån som skjutit folk vid sjukhuset eller försökt skjuta. Det känns helt overkligt att man bor i en såhär liten stad och något sådant här hemskt ska hända.

I med allt detta våld har ja blivit rädd för att gå ut går tx inte så ofta ut sent på kvällarna ensam längre.
För några år sedan när ja gick ut med min hund på kvällen i ett när område där väldigt många personer bor i lägenheter så kom en man fram å fråga om ja hade pojkvän eller om ja va gift. Min hund som är en sällskaps hund ville såklart hälsa men ja blev rädd och försökte ta mig därifrån, ja såg då att han hade något i sin ficka som såg ut som något föremål lägenheterna brevid mig var släckta och ingen kunde då se om de hände mig nått. Ja började gå fortare å började springa hemmåt. Men han försökte förfölja mig en bit men sen gav han upp när han såg att ja va på väg hem. Tänk att något sådant här hemskt kan hända bara utanför ens hem?
Han kunde haft en pistol eller något som han kunde spruta mig i ansiktet med som kunde svida ja vad som helst. De ja mest va rädd för då va mitt liv och min hunds liv. Ja läser nästan varje vecka eller varannan vecka i tidningen att de händer andra sådana här saker som hände mig men ännu värre. Jag hade tur!

De ja vill säga me detta är: 1. Ha alltid med dig din mobil tfn ladda den länge innan du går hemifrån så att du kan ringa om någon förföljer dig.

2. Vågar du inte gå ut ensam på kvällen men måste ta dig nånstans försök alltid ha med dig en vän.

3. Gå inte ut på kvällen ensam om du är rädd.

Något som ja också hör ofta om i tidningen är när folk försvinner spårlöst å måste sökas upp av Missing People och poliser. Det är hemskt! Ja får ångest å mår jätte dåligt när ja hör att människor försvinner, ja förstår tx inte hur man kan försvinna  bara sådär?

Ja tycker därför det är jätte bra när man alltid hör av sig till familjen först innan man går hemifrån oftast vet min familj vad ja håller hus men ändå det är en bra påminnelse.

Hoppas mina råd å tips kan hjälpa nån.

Märker du att du är förföljd så ring direkt polisen eller nån när stående eller skicka sms å säg va du va senast. Har varit förföljd två gr i denna stad ja bor i båda gr när ja skulle gå hem, men i sista minuten har dom upptäckt att ja va på väg hemmåt. Båda var killar eller män.

Men med flera års mellanrum.

Ja iaf hoppas ja hjälper nån med mina råd å tips.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar